טיפול בגיל המעבר לנשים

טיפול בגיל המעבר בנשים

גיל המעבר בנשים, הינו תהליך טבעי בו עוברת האישה שינויים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים. שעבור אחת זו יכולה להיות תקופה לא פשוטה, ועבור אחרת זו תהיה תקופה של פריחה מחודשת, ללא תסמינים גופניים או פסיכולוגיים משמעותיים. ברפואת הצמחים ישנם צמחים יעודים לטיפול בגיל המעבר בנשים.

בתקופה זו ישנה ירידה בייצור ההורמונים הנשיים אסטרודיול ופרוגסטרון . ומעבר הדרגתי של ייצור ההורמון אסטרון ע"י האדרנל. המעבר מייצור האסטרודיול ע"י השחלות לייצור אסטרון ע"י האדרנל יכול להיות מלווה בחסר הורמונלי . שיש לו השלכות על מערכות גוף רבות כמו למשל: רקמת העצם, כלי-דם, מטבוליזם, מערכת העצבים ועוד. שבהן נוטל חלק פעיל האסטרודיול בתקופת הפוריות. חסר האסטרודיול והפרוגסטרון גורם לכל התסמינים של גיל המעבר בנשים.

עיקר הטיפול הטבעי, כולל שינויים תזונתיים ואספקת צמחי מרפא מקדמי פרוגסטרון ופיטואסטרוגנים. המכילים חומרים הדומים במבנה המולקולרי שלהם למולקולת ההורמונים האנושיים. בשל דמיון זה יש לחומרים אלה יכולת להתקשר לקולטני ההורמונים ולפעול כהורמונים חלופים. עם זאת השפעת הפיטואסטרוגן  חלשה יותר ונעה בין 1:100 – 1:1000 בהשוואה לפעילות האסטרודיול. רוב החומרים הפיטואסטרוגנים הינם סוגים שונים של פלבנואידים הנמצאים בצמחים שונים.

הפרעות מטבוליות בגיל המעבר על רקע צניחה ברמת אסטרוגן ופרוגסטרון:

הפרעות ברמת הסוכר בדם כתוצאה מירידה ברמת אסטרוגן

ההפרעות המטבוליות בגיל המעבר יכולות לגרום לעלייה בסיכון לסכרת. וזאת בעקבות ירידה בערכי האסטרוגן. בין שאר פעילות האסטרוגן בגיל הפוריות נמנה גם – הגברת פעילות האינסולין. עם הירידה ברמת האסטרוגן בגיל המעבר, נראה עלייה ברמת הסוכר בדם במקביל לעלייה ברמת התנגודת לאינסולין. לכן עלולה להתפתח היפר אינסולינמיה.

התחליף ההורמונלי לנשים בגיל המעבר- HRT

מכיל אסטרוגן סינטטי או אסטרוגן המופק משתן של סוסות. השימוש בתחליף ההורמונלי מקל על תסמיני גיל המעבר ומעלה את צפיפות העצם. אך עלול לגרום לעלייה בסיכון לסרטן שד ומחלות לב.  וכן מוביל לעלייה בכמה מדדי אסטרוגן ובכך לגרום לדומיננטיות אסטרוגן. מצב בו רמת האסטרוגן גבוה משמעותית מרמת הפרוגסטרון. למצב זה יש השלכות רבות על בריאות האישה.

כולסטרול גבוה בגיל המעבר על רקע ירידה באסטרוגן

אצל אישה בגיל הפוריות, השחלות לוקחות כולסטרול מזרם הדם ומייצרות מהכולסטרול טסטוסטרון וממנו מייצרות אסטרוגן . בגיל המעבר, השחלה מתנוונת והכולסטרול לא נלקח מזרם הדם ולכן הרבה פעמים נראה עלייה ברמת הכולסטרול בדם . מה שגורר שימוש בסטטינים בגיל המעבר. לסטטינים השפעה על הורדת רמת הכולסטרול בדם, מאידך שימוש ממושך בסטטינים מחייב בדיקות ומעקב רפואי. כיוון ששימוש ממושך בסטטינים עלול לגרום לחסר בקו-אנזים קיו 10 הנחוץ בין היתר לבריאות הלב  כמו כן יכול להיגרם חסר בויטמין די, כאבי שרירים עד ניוון שרירים ברמה בינונית-חמורה, כשל כיליתי חמור , פגיעה בתפקוד הכבד .

בגיל הפוריות האסטרוגן מעודד את הכבד לייצר "כולסטרול טוב" HDL . בגיל המעבר עם  התנוונות השחלה יש עלייה בטריגליצרידים, בנוסף יש עלייה "בכולסטרול הרע"LDL חוקרים מצאו עלייה ב LDL  בנשים שהיו סביב גיל 50 ללא קשר למוצא האתני. בנוסף, האסטרוגן בגיל הפוריות מונע את חימצון ה- LDL בהיעדרו רמת ה-LDL המחומצן עולה מה שמהווה גורם סיכון למחלות קרדיווסקולריות.

הפרעות מטבוליות של בלוטת התריס – כתסמין גיל המעבר

בבלוטת התריס ישנו חלבון בשם תירוגלובולין שמהווה חומר גלם לייצור הורמוני תריס T3 ו- T4. אסטרוגן מעודד את בלוטת התריס לייצר את החלבון הזה tg . ולכן בירידה ברמת האסטרוגן נראה  ירידה ברמת החלבון תירוגלובולין ולכן גם היחלשות של פעולת בלוטת התריס. בנוסף לכך פרוגסטרון  מפחית את רמת החלבון  TBG שקושר את T3 ו- T4 וגורם להם להיות בלתי זמינים. עם הכניסה לגיל המעבר, בו יש צניחה בפרוגסטרון, יש יותר TBG ואז  נראה ירידה בפעילות הורמוני בלוטת התריס במקביל עלייה במשקל.

הטיפול בתופעות גיל המעבר המתבטאות בבריחת סידן 

הפסקת ייצור הורמון האסטרוגן בגיל המעבר גורמת ל בריחת סידן אצל 40% מהנשים . בריחת הסידן גורמת לאוסטיאופורוזיס, מחלה המאופיינת בירידה בצפיפות העצם והיחלשותה לאורך זמן. מחלה זאת מהווה גורם מספר 1 לשברים בקרב נשים לאחר גיל המעבר. ברפואת הצמחים משתמשים בצמחים מקדמי פרוגסטרון ופיטואסטרוגנים דוגמת המוצר מור מעברית, כדי למנוע תחילת התהליך של בריחת סידן. לצמחים אלא יש גם תמיכה מחקרית רחבה למטרה זאת.

יובש בנרתיק בגיל המעבר

הגורם העיקרי ליובש בנרתיק הוא ירידה בייצור הורמון האסטרוגן. שאחראי לחיוניות סביבת הנרתיק, על האלסטיות של רירית הנרתיק, על הפרשת נוזל סיכה ושמירת החומציות המתאימה. כאשר יורדת רמת האסטרוגן רירית הנרתיק הופכת להיות דקה יותר, שברירית, פחות גמישה ופחות עמידה חיסונית. מה שיכול להוביל לזיהומים שונים בנרתיק, כאב בעת קיום יחסי מין ולתחושת צריבה או גרד .

הקשר בין מוליכים עצביים והורמונים לאסטרוגן ופרוגסטרון.

  • הפרוגסטרון בגיל הפוריות מעלה את רמת הדופאמין מוליך עצבי הקשור בתחושת עונג ומצב רוח טוב , כמו כן הדופמין מפחית פרולקטין. עם ירידת רמת הפרוגסטרון עולה הסיכוי למצבי רוח ירודים ואף  דכאון.
  • אסטרוגן בגיל הפוריות מוריד קורטיזול – הורמון הסטרס. לכן ירידה באסטרוגן בגיל המעבר גורמת לעלייה בקורטיזול. עודף קורטיזול גורם להשמנה תוך בטנית .
  • אסטרוגן בגיל הפוריות מגביר סרטונין, הורמון הרוגע, ממנו הגוף מסנתז מטיונין הורמון המאפשר שינה. ולכן נשים רבות בגיל המעבר חוות קשיי שינה.
  • אסטרוגן בגיל הפוריות משפר את רגישות התאים לאינוסלין, ולכן בגיל המעבר ישנה נראה עלייה בסוכר ועמידות לאינסולין.
  • פרוגסטרון מעודד את זמינות התאים להורמוני תריס.
  • הנוראדלנלין מעלה את טמפ' הגוף לעומתו האסטרוגן מאזן את טמפ' הגוף. לכן נשים רבות בגיל המעבר חוות גלי חום.

 הטיפול בגיל המעבר באמצעות מור מעברית .

הרכב הצמחים בפורמולת מור מעברית, מספק לגופך  פיטוכימיקלים הדומים לאסטרוגן ומקדם פרוגסטרון. ובכך מונע את החסר ההורמונלי, שהוא מנת חלקם של נשים בגיל המעבר. עם כל מה שמתלווה לכך ומאפשר לך לחוות את גיל המעבר ביתר קלות ונעימות. ללא תסמינים קשים. ומאפשר לך להמשיך בחייך כרגיל.

מור מעברית מכילה את הצמחים:

קוהוש שחור

מרווה רפואית

שיח אברהם

מאקה

הרכב צמחים זה מאפשר לגוף האישה לקבל חומרים הדומים לאסטרוגן ולפרוגסטרון. אומנם פעילות חומרים צמחיים אלה חלשה יחסית להורמונים האנושיים . אך הוכח מחקרית שהוספת צמחים אלה מפצה על המחסור ההורמונלי בגיל המעבר מקלה על התסמינים ומעלה צפיפות עצם ובכך מונע אוסטאופרוזיס. כמו כן המאקה הינה בעלת השפעה של איזון הורמונלי בנשים וגברים בעלת פעילות אדפטוגנית וממריצה. לכן פורמולת מור מעברית מתאימה לשימוש נשים בגיל המעבר.

חשוב לציין – פורמולה זאת לא מתאימה לנשים עם עבר או הווה של סרטן שד על רקע הורמונלי או גנטי . כמו כן לנשים עם בעיות כבד בעבר או בהווה, רצוי שנשים אלה יקבלו ייעוץ פרטני עם התאמת צמחים אישית.

בברכת בריאות שלמה

שמחה עובדיה